پایان نامه بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی
هدف از این پژوهش بررسی امکانات و مشکلات تححصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی در مناطق روستایی شهرستان فریدون شهر می باشد.جامعه آماری این تحقیق کلیه مدارس واقع در مناطق روستایی شهرستان فریدون شهر می باشد و نمونه مورد بررسی20 مدرسه است که 27 درصد از مدارس جامعه آماری را شامل می شود. برای جمع آوری داده ها از یک پرسش نامه 129 سوالی که قسمتی از آن توسط سابقی(1384) و قسمت دیگر آن توسط خود محقق تهیه شده است استفاده گردیده. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی،درصد، میانگین) و آمار استنباطی(آزمون T) استفاده شده است و یافته های این تحقیق نشان می دهد که 69 درصد معلمان کمتر از 12 سال سابقه کاری دارند، این مدارس از نظر فضاهای آموزشی، اداری، پشتیبانی، گردش، زیربنای ساخت و فضای باز محوطه مطابق و حتی بالاتر از استانداردهای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور می باشد. از نظر همجواری مدارس با کاربری های سازگار وضعیت نسبتاً مطلوب می باشد. فضای پرورشی این مدارس پایین تر از استانداردهای لازم می باشد. و 95 درصد مدارس فاقد آزمایشگاه و وسایل کمک آموزشی بوده، در هیچکدام از مدارس کلاس تجربی، اتاق سمعی وبصری، اتاق کامپیوتر، سالن غذاخوری، سالن چند منظوره، بوفه وجود ندارد و70 درصد مدارس نیز فاقد کتابخانه می باشند. در هیچکدام از مدارس مربی بهداشت، مربی پرورشی و مربی ورزش وجود ندارد. اما با توجه به مشکلات یاد شده 96 درصد مدارس از کارآیی داخلی و برون داد مناسبی برخوردار بوده اند.
مقدمه:
امروزه ضرورت آشنایی عوامل اداری و آموزشی مدارس، با مشکلات و تنگناهای تحصیلی بیش از پیش مشهود است. معلمان برای اینکه بتوانند با موفقیت به امر آموزش و پرورش بپردازند؛ نیاز به شناخت دانش آموزان و آگاهی نسبت به نقاط ضعف و قوت یاد گیرندگان و عناصر مرتبط با آموزش دارند. به نظر می رسد دوران و روزگار کسانی که بخواهند بدون توجه به نیازهای دانش آموزان و ابعاد رشدی آنان و تعامل عوامل گوناگون صرفاً با تکیه بردانش خود به آموزش و پرورش بپردازند؛ پایان یا فته است. تعلیم و تربیت انسان از بدو پیدایش بشر مورد توجه بوده؛ اما اهمیت آن در قرون اخیر بطور فزاینده ای آشکار شده است. در حال حاضر آموزش و پرورش، کلید توسعه جوامع محسوب می گردد؛ و موفقیت و سعادت ملتها به کیفیت تعلیم و تربیت بستگی دارد، بدون تردید آینده هر کشوری را می توان از سیمای کنونی آموزش و پرورش آن دریافت کرد (نجفی، 1371).
از آن گذشته طی سالهای اخیر، که پیشرفتهای تکنولوژی و روشهای نوین تولید نظامهای اقتصادی جهان را دگرگون ساخته؛ و روابط بین آنها را تغییر داده است؛ آموزش در فرآیند توسعه نقش مهمتری یافته است (لاکهید و ورسپور ، 1989؛ ترجمه سجادیه و همکاران،1371).
نظام آموزش ابتدایی ، اولین دوره از آموزش و پرورش عمومی است که کودکان با ورود به این دوره وارد دنیای جدید تعلیم و تربیت می شوند و نخستین بار محیط خارج از خانه را تجربه کرده با واقعیات اجتماعی رو به رو می شوند، کودک مفهوم نقش اجتماعی، مسولیت، کار و روابط اجتماعی را از این راه درک می کند؛ و با همین تجربیات و ادراک ها شخصیت خود را شکل می دهد (میر کمالی،1376).
نگاه کلی به وضعیت آموزش وپرورش به ویژه آموزش ابتدایی، در جهان در دهه پایان قرن بیستم نشان می دهد؛ از یک سوء به رغم اعلامیه حقوق بشر، که حق آموزش را یکی از حقوق مسلم انسان اعلام نموده است. حدود یک پنجم ازجمعیت کره زمین هنوز از کسب مهارتهای پایه سواد بی بهره اند و حدود یک پنجم ازکودکان واجب التعلیم در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به مدرسه راه نمی یابند و سالانه به انبوه بی سوادان می پیوندند و از سوی دیگر در این کشورها حدود یک چهارم از کودکان واجب التعلیم در مدارس ابتدایی، قبل از پایان دوره به علت افت تحصیلی و بدون کسب مهارت لازم برای اشتغال، وارد بازار کار می شوند و به تدریج برجمعیت بی سوادان و بیکاران می افزایند (مشایخ،1373).
همچنین مطالعات اخیر یونسکو درباره ضایعات دوره ی ابتدایی در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین نشان می دهد که در ا کثریت کشورهای مورد مطالعه 10 تا 30 در صد از دانش آموزان این دوره ها را، مردودین تشکیل می دهند و نتیجه تکان دهنده دیگر این مطالعه، نرخ بالای رهاکنندگان مدرسه در دوره ابتدایی است ( کومبز1. 1985؛ ترجمه آل آقا، 1373).
آموزش و پرورش یک حق عمومی است و عملیات مربوط به این حوزه مهم در زمره مسؤلیت های جامعه و در قلمرو سیاستهای عمومی و دولتی قرار می گیرد و می تواند به عنوان عاملی برای عدالت مورد توجه قرار گیرد، زیرا هیچ جامعه ای بدون آموزش و پرورش استوار، نمی تواندسودای برابری و عدالت را در سر بپروراند (آقا زاده،1384). بنابراین شرایط اقلیمی، جمعیت کم و بسیار پراکنده، مشکلات اقتصادی، نیاز به نیروی کار کودکان به عنوان منبع کسب در آمد نمی تواند مانع ارائه خدمات مناسب آموزشی باشد. از آنجائیکه یادگیری فقط در کلاس درس اتفاق نمی افتد، بلکه در و دیوار مدرسه نیز همانند معلم و کتاب برای دانش آموزان حامل پیام هستند و کتابهای پاره و کثیف، تخته فرسوده و نامناسب، بی رغبتی و بی نظمی را تداعی می کند و دستشویی های تمیز، میز و نیمکت منظم و آراسته، بهداشتی زندگی-
1.Combs
کردن را آموزش می دهند. بنابراین محیط و فضای فیزیکی مدرسه و خانه در کنار سایر عوامل آموزشی و تربیتی حامل پیام برای دانش آموزان می باشند و بر میزان یادگیری و رشد شخصیت فردی و اجتماعی و نیز تأمین بهداشت روانی آنان تا ثیر می گذارد (نوید ادهم،1382).
آموزش و پرورش، مسئول شکوفایی استعدادهای افراد می باشد؛ جامعه شناسان آن را وسیله ی اداره و کنترل جامعه تعریف نموده اند و آن را مترادف جامعه پذیری1 دانسته اند. به همین دلیل از اهمیت خاصی برخوردار می باشد (صافی،1373). برای توسعه نظامهای آموزشی و برای رسیدن به آینده بهتر، ساز و کار یک نظام ارزیابی می تواند نقش یک آینه را برای نظام آموزشی بازی کند؛ تا تصمیم گیران و برنامهریزان بتوانند تصویری از چگونگی وضع فعالیت ها به دست آورند و با استفاده از آن تصمیم های لازم را جهت بهبود و پیشرفت فعالیت ها برای رسیدن به بازده مورد نظر اتخاذ کنند (بازرگان، 1375). از آنجائیکه متولیان آموزش و پرورش، مسئول ساخت شخصیت، منش و سلوک انسانی اند و رسالت عظیمی برعهده آنان قرار گرفته است؛ از این نظر این نهاد جایگاه ویژه ای در بین سازمان های دیگر دارد و سلامتی و تعادل انسانها تا حدود زیادی بستگی به کیفیت آموزش دارد.
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
2-1 بیان مسأله
3-1 ضرورت و اهمیت تحقیق
4-1 سوالهای تحقیق
5-1 هدف تحقیق
6-1 تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه
1-2 اهداف آموزش و پرورش دوره ابتدایی
1-1-2 اهداف اعتقادی
2-1-2 اهداف اخلاقی
3-1-2 اهداف علمی و آموزشی
4-1-2 اهداف فرهنگی، هنری
5-1-2 اهداف اجتماعی
6-1-2 اهداف زیستی
7-1-2 اهداف سیاسی
8-1-2 اهداف اقتصادی
2-2 ویژگیهای کودکان در دوره ابتدایی
3-2 مواد و برنامههای درسی دوره ابتدایی
4-2 درون دادههای نظام آموزش ابتدایی
1-4-2 منابع انسانی
2-4-2 منابع مادی نظام آموزش ابتدایی
1-2-4-2 منابع کالبدی
2-2-4-2 منابع تجهیزاتی
3-4-2 منابع مالی
5-2 تاثیر امکانات و تجهیزات مدرسه بر دانش آموزان
6-2 تاثیر امکانات و تجهیزات مدرسه بر معلم
7-2 تاثیر محیط بر فعالیتهای نظام آموزشی
8-2 کلاسهای درس چند پایه
9-2 مشکلات تحصیلی دانش آموزان در مدارس
1-9-2 افت تحصیلی و عوامل موثر بر آن
2-9-2 ترک تحصیل
3-9-2 نارساییهای یادگیری ویژه
10-2 مشکلات رفتاری دانش آموزان در مدارس
1-10-2 ترس از مدرسه
2-10-2 فرار از مدرسه
3-10-2 اختلال لجبازی و نافرمانی
4-10-2 رفتارهای نامناسب یا ناپخته
5-10-2 بیش فعلی همراه با کمبود توجه
6-10-2 اضطراب
7-10-2 بی نظمی در سلوک
11-2 مدارس و دانش آموزان موفق
12-2 فضاهای آموزشی مدارس
1-12-2 کلاس درس نظری
2-12-2 کلاس درس تجربی
13-2 فضاهای پرورشی
1-13-2 کتابخانه
2-13-2سالن چند منظوره
3-13-2 نمازخانه
4-13-2 اتاق فعالیتهای پرورشی
5-13-2 اتاق بهداشت رکتهای اولیه
14-2 فضای اداری
15-2 فضاهای پشتیبانی یا خدماتی
1-15-2 سرویسهای بهداشتی
2-15-2 آبخوری دانش آموزان
3-15-2 انبار نظافت و شستشو
4-15-2 انبار تجهیزات و وسایل
16-2 فضاهای گردش
1-16-2 راهروها
2-16-2 پلهها
17-2 فضاهای باز یا محوطه
1-17-2 فضای صف جمع و تفریح
2-17-2 فضای سبز، باغچه و درختکاری
3-17-2 پارکینگ وسایل نقلیه
18-2 مکان یابی واحدهای آموزش
1-18-2 کاربریهای سازگار
2-18-2 کاربریهای ناسازگار
3-18-2 جهت یابی
4-18-2 شعاع دسترسی
19-2 انجمن اولیا و مربیان
20-2 پیشینه تحقیق
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه
1-3 روش تحقیق
2-3 جامعه آماری
3-3 نمونه و روش نمونه گیری
4-3 روش و ابزار جمع آوری اطلاعات
5-3 روش تجزیه و تحلیل دادهها
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
تجزیه و تحلیل سوال 1
تجزیه و تحلیل سوال2
تجزیه و تحلیل سوال3
تجزیه و تحلیل سوال 4
تجزیه و تحلیل سوال 5
تجزیه و تحلیل سوال 6
بررسی و مقایسه کل سرانهها و مقایسه با استانداردها
تجزیه و تحلیل سوال 7
تجزیه و تحلیل سوال8
تجزیه و تحلیل سوال9
تجزیه و تحلیل سوال10
تجزیه و تحلیل سوال11
تجزیه و تحلیل سوال 12
تجزیه و تحلیل سوال 13
تجزیه و تحلیل سوال 14
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
1-5 مقدمه
2-5 بحث و نتیجه گیری
3-5 یافتههای جانبی تحقیق
4-5 محدودیتهای پژوهش
5-5 پیشنهادها
الف. پیشنهاد کاربردی
ب. پیشنهاد پژوهش
منابع و ماخذ
منابع فارسی
منابع لاتین
ضمیمه (پرسشنامه ها)
فهرست جداول
فهرست نمودارها
جهت دانلود پایان نامه بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی کلیک کنید
جهت دانلود پایان نامه بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی کلیک کنید
جهت دانلود پایان نامه بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی کلیک کنید
مقاله بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق ...
مقاله بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی شهرستان دهلران, در اولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی ...
بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق ...
نسخه قابل چاپ خلاصه مقاله بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی شهرستان دهلران - گواهی پذیرش مقاله در کنفرانس.
بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق
پایان نامه. سفارش پایان نامه|بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی شهرستان فریدون شهر 150 ص. مقدمه امروزه ضرورت آشنایی عوامل ...
تحقیق بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی ...
تحقیق بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۴۵ صفحه است .
بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق ...
دانلود بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی شهرستان فریدون شهر
پایان نامه بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی ...
چکیده هدف از این پژوهش بررسی امکانات و مشکلات تححصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی در مناطق روستایی شهرستان فریدون شهر می باشد.جامعه آماری این تحقیق کلیه مدارس ...
بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق ...
مطلب بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی شهرستان فریدون شهر مشتمل بر ۱۳۵ صفحه است، برای دیدن فهرست مطالب مقاله و ...
بررسی علل موثردرافت تحصیلی ریاضی ابتدایی
بررسی علل موثردرافت تحصیلی ریاضی ابتدایی - دراین وبلاگ باعلل افت تحصیلی ... وقتی ما آنرا از میان برداریم دیگر امکان صدمه دیدن شاگردی که به خاطر روش نمره دهی شکست ... تعداد زیادی از دانش آموزان مقاطع ابتدایی در یادگیری درس ریاضی دچار مشکل ..... متأسفانه در مناطق محروم شهری و روستایی که دانش آموزان ممکن است از تغذیه مناسبی ...
جستجوی پایان نامه، پروپوزال، پروژه در مورد مدارس ابتدایی
براساس درخواست جستجوی شما برای دانلود پایان نامه درباره مدارس ابتدایی و پروپوزال و .... پایان نامه بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق ... جامعه آماری این تحقیق کلیه مدارس واقع در مناطق روستایی شهرستان فریدون شهر می ...
دانلود تحقیق در مورد بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ...
دانلود مقاله بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی ,دانلود پایان نامه بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش ...
پایان نامه بررسی علل تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع از دوره ...
پایان نامه بررسی علل تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع از دوره ابتدایی به ... را برای توفیق دانش آموزان در دوره های تحصیلی بعد فراهم کرده و افت تحصیلی و .... پایان نامه بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی ...
علت افت تحصیلی و راهکارآن - تربیت ماندگار
Aug 20, 2012 - بهترین شاخص برای تعیین افت تحصیلی دانش آموزان؛ مقایسه و سنجش ... با استفاده از آموخته های خود بر مشکلات فائق آیند بنا براین وجود مشکلات ... و هر ساله ی کادراداری وآموزشی مدارس که امکان برنامه ریزی منسجم و چندین ساله را نمی دهد) ... این امر در مناطق محروم و روستایی و در میان حاشیهنشینان شهرها بسیار عمیقتر است.
نگاهی به بازگشایی مدارس و بحث عدالت آموزشی در مناطق محروم - عیارآنلاین
Sep 24, 2013 - تحصیل برای دانشآموزان عشایر آنقدرها که فکرش را میکنیم آسان و لذت بخش ... در سال تحصیلی جدید همچنان دغدغهها و مشکلات خاص خود را دارند از تحصیل در ... نفر در دوره ابتدایی تحصیل میکنند و مابقی در مقطع متوسطه اول و دوم مشغول تحصیل شدند. ... در تمام مناطق محروم عشایری و روستایی امکان تاسیس مدرسه راهنمایی وجود ...
پایان نامه رایگان روانشناسی درباره مشکلات تحصیلی 20-2 پیشینه ...
Mar 25, 2016 - با موفقیت تحصیلی دانش آموزان شهرستان اراک» انجام داده است، جامعه آماری این ... در مدارس روستایی در مقطع ابتدایی در کشورهای تانزانیا، سریلانکا، هند و ... با عنوان بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق ...
پایان نامه بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مناطق روستایی
هدف از این پژوهش بررسی امکانات و مشکلات تححصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی در مناطق روستایی شهرستان فریدون شهر می باشد.جامعه آماری این تحقیق کلیه مدارس واقع ...
آیین نامه اجرایی مدارس
14 بررسی مشکلات موردی دانش آموزانی که با مسائل خاصی از نظر آموزشی و پرورشی ... در مورد تعیین پایه تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی مشمول ماده 43 این آیین نامه. ... 22 برنامه ریزی مناسب به منظور توسعه تربیت بدنی، بهبود وضع امکانات ..... حداکثر سن ثبت نام در دوره ابتدایی در مناطق شهری 14 سال تمام و در مناطق روستایی و عشایری ...
بررسی عوامل موثر در افت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی
1-موضوع پروژه:بررسی علل افت تحصیلی دانش اموزان مقطع ابتدایی بخش عقدا از دیدگاه .... و جوانان، به داخل نظام آموزشی این نوع افت هنگامی رخ می دهد که امکانات تحصیلی به .... 1 - عدم تخصص معلم : در بسیاری از مناطق خصوصاً مناطق روستایی مدارس با کمبود ... به صورت طرح سربازی است اگرچه به وسیله این طرح به ظاهر مشکل کمبود معلم تا ...
عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان - بانک پایان نامه و پروژه ...
در فیلیپبن وقتی تعداد کتاب های درسی دوره ابتدایی از یک کتاب برای ده دانش آموز به یک ... در ارتباط با مواد آموزشی امکان دسترسی داشتن دانش آموزان به کتاب ها از طریق .... کیفیت معلمین مناطق روستایی با میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط دارد. ... بررسی ها نشان می دهد در مقطع راهنمایی هفته ای 3ساعت برای کمک به انجام تکالیف ...
بررسی راهکارهایی برای پیشگیری از افت تحصیلی دانش آموزان
بررسی راهکارهایی برای پیشگیری از افت تحصیلی دانش آموزان .... عوامل ایجاد افت تحصیلی بدست آمده است، حتی در مناطق مختلف آموزشی، نسخه های متفاوتی ... بودن تعداد افراد خانواده –مهاجرت از روستا به شهر-کمبود رفاه اجتماعی و پایگاه اجتماعی خانواده ... به سلامت جسمانی و روانی دانش آموز و مشکلات ناشی از مدیریت آموزشی، سطح امکانات و ...
خرید و فروش و دانلود پایان نامه و تحقیق
150 صفحه گزارش کامل بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی شهرستان فریدون... قیمت : 100,000 ریال تعداد صفحات : 150.